 | Játék típusa: | RPG |
Fejlesztõ: | Piranha Bytes |
Kiadó: | Deep Silver |
Platform: | PC, Xbox360 |
Kibocsátás dátuma: | 2009. október 2. |
Legfrissebb letölthetõ tartalom: | 1.10 patch (2010.03.) |
Galéria a HUNosítókTeam oldalán: |  |
Hivatalos honlap: | www.risen.deepsilver.com |
Magyar rajongói oldalak: | www.gothicfan.hu |
Projektben részt vettek: | Juventino, Konyak, Owen_ex, Meril, Ardea, Risen Magyarország |
A kezdetek:
A Gothic sorozatot egyetlen RPG rajongónak se kell bemutatni a frenetikus elsõ, és második rész után a harmadik rész ugyan némiképp csalódás volt (mondjuk ki: több bug volt benne, mint egy termeszvárban). A kiadó megsürgette a játék megjelenését, és így félkész, teszteletlen játék jött ki a piacra. Ez a fejlesztõket is felbosszantotta, így megváltak a JooWooD-tól, és most a Risennel próbálják visszaállítani a Gothic dicsõségét. Lássuk hogy sikerült:
Robinson és a fantasy:
Kicsiny bárka sodródik a hullámok hátán a Faranga sziget partjai közelében. Váratlanul hatalmas lény bukkan elõ a tengerbõl, és minden haragját a jobb sorsra érdemes lélekvesztõre zúdítja. Hamarosan a parton térsz magadhoz néhány hulla, és egy ájult leányzó társaságában. És eddig tart az a történet, amit biztosra vehetünk, innen a játékos döntései formálják tovább az események alakulását. Hatalmas mágus leszel, aki tûzlabdával dobálja meg ellenségeit, vagy inkább bátor harcos, akinek ereje kardjában van? Esetleg szívesebben bújsz meg az árnyékok között, hogy egyetlen halálos nyílvesszõvel némítsd el az õrt, mielõtt riadóztatná társait? Vagy megpróbálsz egyensúlyra törekedni a mágia és a harc területén is? A döntés a te kezedben van... és nem ez az egyetlen meghozandó döntés.
Két tûz között:
Faranga két részre szakadt: a Rend rövid idõ alatt átvette a sziget irányítását, és vasmarokkal igyekszik betartatni törvényeit. Kikötõvárost, a sziget legnagyobb települését és a Monostort egyaránt õk uralják, és kíméletlenül besoroznak mindenkit, aki ellenáll nekik. Természetesen a korábbi "uralkodó", a Don ezt nem nézi jó szemmel és minden lehetséges eszközzel igyekszik keresztbe tenni a Rendnek. Emberei afféle fantasy-partizánokként tevékenykednek Kikötõvárosban, míg maga a Don a mocsárban húzza meg magát. És persze mindkét csoport szerény személyünktõl várja a segítséget.
Bármelyik utat is választjuk, az kihat a játék további részére. Másképpen viszonyulnak hozzánk a "másik csoport" tagjai, más harci és misztikus technikákat tanulhatunk meg, más irányból jutunk el a küldetések megoldásához. Tehát alaposan meg kell fontolnunk kit is választunk. És mikor már kezdenének letisztulni elõttünk a dolgok, jön az újabb fordulat...
Az eleje és a vége - meg ami még belefér:
A játék elejérõl már volt szó. A végét meg nem áruljuk el. :-) Arról azonban érdemes beszélni, ami közte van! Kezdjük mindjárt az elején... :-) Az elsõ használt fegyvert egy nagy korhadt fáról "törjük le", amivel gyakorlatilag csak az elsõ fegyverig lehet elvergõdni. De ez csak a kezdet. A játékban késõbb - ha megtanuljuk - lesz lehetõség fegyverek kovácsolására, de legendás kardok darabjaira is ráakadhatunk, ha elég felfedezõ kedvû kalandorok vagyunk. Aztán még ott vannak a különbözõ "csúcskategóriás" fegyverek - minden fegyvernemhez a maga nevével.
Vándorlásunk során gyönyörû és rejtelmes tájakra juthatunk el, akár olyan eldugott helyeken is, amit lehet, hogy csak második, vagy harmadik végigjátszás közben veszünk észre. De a sas szemet mindig megfelelõen méltányos jutalom várja vagy extra italok, vagy ritka növények formájában.
A sokak által kedvelt tagoltság a Risen játékmenetében is megtalálható, fejezetekre és ehhez mérten változó eseményekre lehet számítani. Fejezetenként "újratermelõdõ" szörnyek biztosítják, hogy nem mehetünk el kalandok nélkül kétszer ugyanazon a helyen. Vadászni, kutatni mehetünk akár egyedül, akár társakkal, vagy segíthetünk másoknak saját feladataik teljesítésében - korrekt jutalom fejében.
S ha már az emberekrõl esett szó... A Risenben akadnak középszerû alakok, de így vagy úgy kiemelkedõ személyek is. Találkozunk a nagy szereplõkkel, akik - elõadásukból ítélve - igazán jó színészek hangján szólnak hozzánk, de sok nõi karakterrel is. És ott van még sokunk kedvence, az iszákos Luis, meg a bolond munkások...
A Risenben adott egy eleddig egyedi lehetõség! Mégpedig az, hogy a játékban elért különbözõ "eredményeket" játékon kívül számon tartja, és megõrzi akkor is, ha új játékot kezdünk. Az összes eredményt kizárólag több játék során lehet elérni. Mivel vannak eredmények, melyeket csak a "csapat választás" után érhetsz el, s ez azt jelenti, hogy van miért újra- meg újrajátszani a játékot! A játék készítõi gondoskodtak arról, hogy ne unjuk meg a kalandokat akkor sem, ha kétszer ugyanazon a vonalon játsszuk végig, hiszen így is lesz olyan eredmény, amit még nem értünk el. És amikor azt hittük, már mindennek a végére jutottunk...
És ami mostanában kezd elterjedni - gondolkodni kell harc közben! A harcrendszert folyamatosan sajátítja el a hõs a játék folyamán, de az úgynevezett "oktató" opció segítséget nyújthat a teljes mértékben kontrollálható mozdulatok kivitelezésében. Egy hiánya van: a sokak által kedvelt kétpengés harcmodor sajnos ebben a játékban nem kapott szerepet. Van viszont pajzs, bot, kard, fejsze, íj, számszeríj, mágikus kristályok, varázslatok, akrobatika, hárítás, ellentámadás, lesújtás és félreugrás. Az ember szinte belefárad, amíg nézi, hogyan harcol a hõs. Ilyenkor aztán elmehet aludni...
Az utolsó szó jogán:
Szeretted a Gothicot? Szereted, ha a döntéseid befolyással vannak a környezetedre? Szereted, ha te választhatod meg karaktered jellemét? Szereted, ha szabadon bejárható területeken kalandozhatsz? Akkor a Risen a te játékod!

Eddig kiadott letölthetõ tartalmak:
- Risen hotfix a 6-os és 7-es sorozatú NVidia videókártyákhoz: klikk ide